HUR JAG REDIGERAR MINA BILDER I VSCO CAM



Den vanligaste frågan jag får här på bloggen är nog hur jag redigerar mina bilder till instagram. Jag har svarat på det några gånger, här och här till exempel. Men här kommer en ny liten steg för steg-guide för hur det kan se ut när jag redigerar en bild i VSCO. Dock så jobbar jag inte konsekvent med samma filter utan känner efter lite vilket som passar vilken bild. Mina favoritserier är A, HB, S och F. Obs att det är väldigt värt att lägga några kronor på filterserier.

Här är en före- och efterbild av en bild jag postade på instagram häromveckan. Lite kallare och lite skarpare. Jag är absolut inte ute efter att überredigera utan vill mest framhäva det naturliga ljuset i bilden och få fram en ton som är i samma stuk som resten av mitt feed.
 
Jag börjar med att öka ljusstyrkan och kontrasterna lite. Det gör jag på i princip alla bilder jag redigerar. Denna bild är tagen precis vid ett fönster och mot en ljus bakgrund så jag behövde inte öka upp särskilt mycket. 
 
Sedan ökar jag skärpa och klarhet i bilden. Drar alltid på rätt rejält med skärpa och är lite mer försiktig med klarheten.
 
Just på den här bilden så sänkte jag temperaturen något och ökade mättnaden lite. Eftersom jag ville att de rosa och gröna färgerna skulle framhävas mot den grå väggen så är det effektfullt att öka på just mättnaden, men i vanliga fall brukar jag faktiskt dra den åt andra hållet lite. Gillar avskalade bilder och ett lite "mattat" feed. Men här tyckte jag att det passade bra med en lite tydligare färgklick. Ätbara saker ser i regel mycket mer aptitliga ut om en höjer färgerna lite. 
 
När jag gjort grundredigeringen så avslutar jag med att hitta ett filter jag gillar. Ibland behövs det och ibland behövs det inte, enligt min mening. Vissa gånger tycker jag att filter kan kladda till det lite för mycket. Ett tips är att dra ner lite på intensiteten i filtret du väljer - det ger en mer naturlig bild som inte ser överredigerad ut. Här drog jag ned filter A6 till hälften. Sedan så brukar jag känna mig nöjd! Ett ytterligare bra tips är instagrams egna redigeringsfunktioner som blivit superbra efter uppdateringen. Där brukar jag finputsa lite med att kanske öka ljusstyrkan lite till och öka skärpan ytterligare. Följ mig vetja! ellenspngberg heter jag där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();