SOMRIGA ZUCCHINIPLÄTTAR

Jag är eventuellt zucchiniplättarnas största fan. Det är så enkelt och man kan slänga i vad man vill. Har bloggat tidigare med ett annat, liknande recept här, men detta är en liten somrifiering med sommarlök och paprika som blev lovely.
 
Detta behöver du för 6 stora plättar eller 12 små:
➝  1 zucchini
➝ 1/2 röd paprika
➝ 1 vårlök (både löken och stjälken)
➝ 1 klyfta vitlök
➝ 1,5 dl riven, helst lagrad, ost. Jag tog parmesan men hade bara en liten stump kvar så fyllde ut med mozzarella
➝ 1 ägg
➝ Lite ströbröd för att binda smeten
➝ Salt
➝ Peppar
➝ Olja/smör att steka i
 
Såhär gör du:
➝ Riv zucchinin, salta den ordentligt och låt stå i ca 20-30 min.
➝ Riv ost och finhacka lök, vitlök och paprika under tiden.
➝ Krama ur all vätska från zucchinin (jag tycker det är lättast att vira in i en bakduk och trycka ur vattnet)
➝ Rör ihop zucchinin, osten, löken, vitlöken och paprikan
➝ Knäck i ett ägg och rör om
➝ Salta peppra
➝ Bind ihop smeten med lite ströbröd så att den blir fast och går att forma till plättar
➝ Stek på medelhög värme tills de fått fin färg
 
Klart! Godast att äta med rostad sötpotatis och någon god sås eller som burgare med picklad rödlök och briochebröd mmmm.
 
Eller såhär! Hade massor av linspasta över så man tager vad man haver osv. Med creme fraiche, örtsalt, persilja och nektarin. Äter nektarin till allt pga så goda just nu.


Kommentarer
Postat av: Sandra Leone

Zucchiniplättar är min bästa grej när jag inte vet vad jag är sugen på. Lagom pyssligt och så himla gott!

2017-07-20 @ 17:39:39
URL: http://lingers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();