GLUTENFRITT BANANBRÖD MED JORDNÖTSSMÖR & CHOKLAD

 
 
För ett par timmar sedan bestämde jag mig för att det var dags att laga bananbrödet från Evelinas Ekologiska som jag var sugen på att testa tidigare i veckan. Och o-m-g vad gott det blev. 

Jag utgick till stora delar från originalreceptet men gjorde några små ändringar. Eftersom både banan, blåbär och kokosmjöl är ganska sött i sig så uteslöt jag hackad choklad i själva brödet, utan ringlade bara lite på toppen när det var färdiggräddat. Ersatte även lite av kokosoljan mot lite mer kokosmjöl för att få det lite mer "brödigt". Här kommer hursomhelst ett liite modifierat recept på denna dröm:
 
4 mogna bananer
4 ägg
3 msk kokosolja
1 dl jordnötssmör
1,5-2 dl kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
1,5 dl hackade valnötter
1 dl blåbär 
Valfria frön
Lite smält mörk choklad (jag tog en sockerfri variant men funkar bra med vilken sort som helst)
 
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa sedan bananerna och äggen till en fluffig smet och häll sedan i smält kokosolja och jordnötssmöret. Blanda ordentligt. Rör ihop de torra ingredienserna i en separat bunke innan du vänder ner det i smeten. Rör sist försiktigt ner valnötterna och blåbären.
 
Lägg sedan över smeten i en brödform klädd i bakplåtspapper och toppa med frön du gillar. Jag tog pumpa- och solroskärnor pga hade det hemma. Grädda brödet i ca 40-45 minuter. 
 
Ringla till sist över lite smält choklad och toppa med havssalt och sedan så är det klart! Ät och njut ihjäl!! Detta bröd fungerar ju prick lika bra som fika, frukost och mellanmål. Dröm.


Kommentarer
Postat av: Prietha

Hur stor är din brödform? :)

2016-03-24 @ 16:37:45
URL: http://prietha.se
Postat av: whiskeysour.blogg.se

asså det ser ju helt fantastiskt ut! bröd är ju typ livets mat!

2016-03-25 @ 10:34:04
URL: http://whiskeysour.blogg.se/
Postat av: Hanna

sluta, så gott!!

2016-03-27 @ 20:29:57
URL: http://her.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();