ETT SVAR PÅ EN KOMMENTAR

Hej hörrni. Det är jag igen. Fick en viktig kommentar på inlägget under där jag skrev att jag tycker om att träna. Vill du läsa kommentaren finns den i inlägget. Är dålig med teknik i telefonen. Men ja, jag vet att det är viktigt så jag tänker att jag publicerar den som ett eget inlägg.

 
Jag tänker såhär, att träning är en så pass stor del av min vardag att jag inte "exkluderar" den när jag bloggar/snapchatar osv osv. Jag tycker att jag försöker att vara tydlig med att det inte ska vara en hets utan istället betona känslan, kravlösheten och att jag tycker om att känna mig stark och inte smal. Det är en sjukt viktig distinktion däremellan och där många, inklusive jag själv förr, tappar bort sig. Det är ju klart att det ska uppmuntras att röra på sig, men på rätt sätt och utifrån sina egna premisser. Utan ångesten som lätt kommer med på köpet. Tro mig, jag vet och jag har, som du nämner, haft svårt att skilja på distinktionen och mått jävligt dåligt över det. På bloggen tycker jag, ur mitt skrivarperspektiv, att jag är tydlig med att jag bryr mig och är medveten om att inte uppdaga en oskön atmosfär gentemot hälsa och träning utan att istället förmedla balans.
 

Jag tränar några gånger varje vecka, men nu är det på andra premisser än det var förr. Jag äter precis vad jag vill, och mycket av det. För att det är gott. Och jag tycker det är väldigt ledsamt att träning är ett superkänsligt ämne, men det är det ju, eller snarare har blivit. Det går inte att komma ifrån att begreppet hälsa fått en negativ klang och att det har eskalerat så är ledsamt. Mår fruktansvärt illa av alla jävla fitspo-konton och skit på instagram och jag är minst sagt medveten över problematiken beträffande balansgången av att lyckas undgå att trigga. Men här på bloggen försöker jag verkligen förmedla en positiv syn på hälsa utan hets. Jag förmedlar mig som person och dokumenterar vad jag gör om dagarna, Det är klart att jag bryr mig, men jag vill heller inte sluta springa eftersom det är en del av min identitet, jag är en träningsperson och kommer alltid vara det. Jag vill peppa till att springa för att jag mår bra av det, och att det är kul. Att det kan tolkas som att jag bidrar till hetsen för vissa förstår jag, men som sagt gör jag mitt yttersta här på bloggen. Men om en inte tycker att det är kul så är det (jag tänkte slänga in ett "såklart" där, men det är ju inte så jävla klart, men en måste faktiskt inte) inte värt att göra det. Livet är för kort för att göra saker en mår dåligt av eller är tråkigt och dessutom inte är ett måste.

 

Men trots allt är jag är bara jag. Jag ser ut som jag gör och accepterar mig själv, och har faktiskt lärt mig att tycka om mig själv. Och det vill jag bejaka. Jag tycker om att svettas. Men också att äta pizza och godis. Om ni vill så kan jag ju, de gånger jag skriver något beträffande träning, skriva ut en triggervarnande symbol innan så att en kan välja att bara scrolla ned. Såklart. Jag hoppas att du som läser detta förstår min kontenta, om jag är lite luddig skyller jag på för mycket sol och att jag formulerar detta i mina mobilanteckningar. Men jag vet att detta är en viktig fråga och en existerande problematik, så kände att det var värt att svara på. Puss, nu ska jag sluta sitta instängd i lägenheten och gå ut på balkongen och njuta av min familjs sällskap.



Kommentarer
Postat av: Sally

Du är så himla klok Ellen. Go you och din fina(helt lagomt hälsosamma) blogg!! :-)

Svar: Tack fina Sally!! Blir så glad!!
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-29 @ 21:38:25
Postat av: N

Åh va bra att du skrev detta!! Även om du inte bidrar till en hets är det så viktigt att faktiskt ta upp, för det är så lätt att missuppfatta. Men jag tycker att du i tidigare inlägg när du skrivit om träning varit så bra på att trycka på om att det ska vara kul och att man ska vilja det själv osv. Istället för att känna ångest över min kropp och träning som jag känner efter att ha läst många andra bloggar så känner jag mig istället peppad på träning utan villkor efter att ha läst din blogg!! Kram

Svar: Tack, blir så himla glad att jag tolkas på det vis jag menar. Och självklart, det ska jag göra från och med nu! <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-29 @ 22:36:45
Postat av: N

Och med det sagt så ser jag dock ändå gärna att du triggervarnar innan ett inlägg som innehåller träning så kan man välja att hoppa över det inlägget om en känner att det är svårt att läsa om sånt just då

2016-07-29 @ 22:38:57
Postat av: Malin

Så jävla bra.

Svar: <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-30 @ 14:33:00
Postat av: Frida

Du är så klok! Vad som uppfattas som hetsande är så olika från person till person och är svårt att förhålla sig till när man bara vill blogga om sitt liv och sin vardag. Jag tycker du har så bra balans av träning, mat, fika, mode, skolvardag, förkylning och fest. Allt ett liv kan innebära. Men så bra att du tar upp och visar att du bryr dig och tänkt till. Fortsätt som du gör och njut av semestern!

Svar: Tusen tack för dina peppande ord, blir SÅ glad över att jag tolkas på rätt vis och att du gillar bloggen. Kram och tack för att du läser <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-30 @ 17:57:29
Postat av: Frida

PS. Din blogg är min bästa eftersom den innehåller allt ovan nämnt!

2016-07-30 @ 17:58:17
Postat av: Sandra Leone

Jag skriver i princip aldrig om träning på bloggen just eftersom jag är så rädd för att trigga andra. Jag har själv haft svårt att hitta balansen mellan träning, mat och välmående. Samtidigt är det synd för sedan ett par år tillbaka älskar jag att träna och det hjälper mig på massor av sätt.
Tycker att du är så himla klok och det är verkligen så himla bra (och ansvarsfullt) att du försöker skriva på ett sätt som inte ska låta hetsigt. Du lyckas, enligt mig, jättebra med det!

Svar: Det är en sjukt svår balansgång det där och förstår dig fullt ut verkligen. Tack för dina fina ord <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-31 @ 19:59:04
URL: http://lingers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();