POKÉ BOWLS

Alltså! Pokébowl! Livets grej! Så enkelt så gott så fint. Jag och Simon ska styra upp den här hösten genom att laga goda middagar och vara planerade har vi bestämt, och framförallt försöka att laga rätter vi aldrig testat förut. I söndags googlade vi recept och gick och köpte ingredienser för lunchlådor och middagar för veckan. Uppstyrda ellerhur! 
 
Igår stod alltså pokébowls på matsedeln och eftersom jag har en kille som inte gillar fisk så gjorde vi med kyckling. Men det är godare med lax tycker jag tbh. Detta behöver du för fyra portioner eller två som behöver matlåda:
 
✎ Två stora kycklingfiléer
✎ 1/2 dl japansk soja
✎ 2 tsk sesamolja
✎ 1 krm chiliflakes
✎ 1 klyfta vitlök
✎ 1 msk honung 
✎ 4 portioner valfritt ris. Jag har en dille på svart thairis just nu, äter till allt. 
 
--------
 
Det fina med sånt här är ju att man kan toppa med vad man själv gillar. Jag gillar detta:

✎ Mango
✎ Sojabönor
✎ Avokado
✎ Rädisor
✎ Sesamfrön
✎ Koriander
 
Vispa ihop soja, sesamolja, honung, chiliflakes och pressad vitlök till en marinad som du låter kycklingen dra i ca 15-20 minuter om tiden är knapp. Om du är en väldigt planerad person så gör det kvällen innan! Stek på medelvärme tills den är helt genomstekt. Koka riset enligt anvisningarna och hacka fixa dona toppings under tiden. Sedan är det bara att lägga riset i botten och lägg upp lite fancy sådär. Avsluta med att strö lite sesamfrön på toppen. Ät upp som den är eller gör som vi och blanda ihop majjo och sriracha och ha på som dressing. Vill äta detta varje dag.
 


Kommentarer
Postat av: Alexsandra

Åh vad gott det såg ut!

2017-09-12 @ 14:28:41
URL: http://zahla.blogg.se
Postat av: johanna

gott!

2017-09-12 @ 18:21:55
URL: http://jojosmind.blogg.se/
Postat av: Eleonora Adriana ♥

Mums va gott!

2017-09-12 @ 23:42:18
URL: http://eleonoraadriana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();