OM MKV-PROGRAMMET

Då och då dyker det upp lite frågor om MKV från er här, så jag tänker att jag ska försöka beskriva och förklara lite mer ingående om vad det är jag gör om dagarna. Och om någon skulle vara intresserad av att läsa samma så kan det kanske vara en liten guide!
 
 
Jag pluggar alltså ett kandidatprogram som heter "Medie- och kommunikationsvetarprogrammet - PR, opinionsbildning och omvärld" på Göteborgs Universitet. Programmet är 180 hp, dvs 3 år. Grundläggande information om programmet går att hitta här och här. När jag är klar har jag alltså en fil. kand inom kommunikationsvetenskap och blir examinerad kommunikatör.
 
I programmet så läser vi kurser om 15 hp vardera, alltså två kurser per termin. Jag gillar verkligen den uppdelningen, det blir inte lika hackigt som att läsa 7,5-kurser och inte för mastigt som att läsa 30-kurser. Vi läser dessutom aldrig någonting parallellt med något annat utan har alltid bara en sak att foka på, vilket passar mig superbra eftersom jag personligen känner att jag lär mig mer med bara en boll i luften i taget. I dessa 15-poängskurser har det hittills sett ut som så att lärarna delat in dem i olika avsnitt. Exempelvis att vi har en tenta om 5 hp, en gruppuppgift om 5 hp och en hemtenta om 5 hp. Den första kursen vi läste hette "introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap" den andra "medierna i samhället" den tredje "kampen om offentligheten" den fjärde "perspektiv på medier och kommunikation" och nu är vi inne på en kurs som heter "analys av medier, organisationer och opinioner".
 
Om kurserna är svåra är lite krångligt att svara på, det är ju olika beroende på vad en har för intressen. Jag tycker ju detta är superkul, så det underlättar ju såklart. Det är helt klart utmanande, särskilt nu under andra året när vi fördjupar oss på omvärldsanalys och börjar nosa på metod. Men det beror ju på vad en jämför med. Det är ju inte lika "köttigt" som juristlinjen eller läkarlinjen, utan den är mer kreativt lagd. Personligen är det kreativa SÅ viktigt för mig, annars hade jag tappat lusten direkt (exempelvis har vi en kurs i Photoshop och InDesign som börjar om några veckor som jag är så pepp inför). Programmet har hittills bara innehållit två salstentor, men desto fler hemtentor. Om det alltid kommer vara så vet jag inte, de brukar göra om kurserna relativt frekvent. 
 
 
Nästa termin får jag välja 30 hp som jag vill, och i nuläget är jag inne på att läsa grafisk design och typografi på distans (om jag kommer in vill säga). Därefter följer en fördjupande kurs i strategisk kommunikation och sedan kommer en 15 hp-praktikperiod. Studievägledaren brukar lägga upp tips om organisationer som söker praktikanter, men det är lika mycket fritt fram att ta tag i det själv. Jag har personligen varit rätt orolig för att jag inte kommer att hitta någon bra praktikplats, men då gick jag till studievägledaren och hon lugnade mig direkt och sa att det hittills löst sig för prick alla. Så det ska nog lösa sig för lilla mig med. 

Som sagt så blir en examinerad kommunikatör, vilket är otroligt brett. När jag är klar är det mycket "upp till mig" att hitta ett jobb, och det är ju lite läskigt (mvh bara 22 när jag är klar). Men en kan bli copywriter, kommunikatör för ungefär vilken typ av organisation som helst, grafisk designer, journalist, jobba på PR-byrå, syssla med content, lobbyist, projektledare, marknadskommunikatör, informatör, opinionsbildare, medieanalytiker etc etc etc ja ni hör ju hur mycket. En himla djungel. Men det som får mig att känna att jag hittat rätt är att jag tycker att allt detta låter så.himla.intressant.givande.roligt. 


Kommentarer
Postat av: Sabina

Hej! vet inte om du har skrivit något om detta då jag är lite pö- om pöläsare men vad gör karln din i Göteborg nu?:) kram

2016-02-21 @ 12:02:05
Postat av: ISA

IH! detta inlägg gav mig sån framtidspepp, och känslan att jag fan har valt rätt, går nämligen MKV1 kursen här i sthlm :))

Svar: men ååh vad kul!! <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-02-21 @ 22:46:23
URL: http://isabyl.devote.se
Postat av: Emilia

Hur ser intagningspoängen ut?

2016-02-23 @ 16:00:11
URL: http://meremilia.devote.se
Postat av: Fanny

Hej Ellen!
Jag är sjukt sugen på att läsa MKV i Jönköping, har nyligen fattat intresse för detta och har inte så mycket koll på vad en blir eller kan göra efter. Du nämner några exempel, och detta inlägget är ju snart två år gammalt, så jag undrar väl egentligen hur det blev efter? Trivs du? Vad jobbar du som? Eller har du inte någon tydlig "titel"? Skulle du rekommendera andra att läsa programmet?
KRAM!

2017-11-24 @ 09:30:10
URL: http://nouw.com/omedelbart

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();