MINA TIO BÄSTA PODDAR

Jag är ganska så sjuk i huvudet när det kommer till podcasts. Lyssnar så fort jag får chansen och går liksom och peppar i veckorna till de dagar mina favoriter släpper ett nytt avsnitt. Betar av minst 15 poddar varje vecka tror jag. Men jag älskar formatet så sjukt mycket - en tröttnar aldrig för att det finns så mycket att välja på, en lär sig nya saker hela tiden och blir en mer nyanserad person, och de jag lyssnar mest på känns liksom som mina kompisar typ?? Lol typ så som jag känner med alla karaktärer i Vänner. Nåväl, jag tänkte dela med mig av mina tio bästa. Hoppas ni gillar!
 
En relativt ny favorit hos mig, betade av flera avsnitt på flyget hem. Programledaren bjuder in 2-3 gäster som är kunniga inom det temat som är för veckan, t ex. statsvetare, filosofer, journalister, genusvetare och diskuterar kring olika abstrakta ämnen. Det kan vara om yttrandefrihet, kulturkritik och rasism, klassklyftor, etik, kärlek etc. Många jätteintressanta infallsvinklar och jag lär mig mycket av den här podden.
 
Utan tvekan den bästa podden i det långa loppet tycker jag. Älskar dynamiken mellan dem och det är en perfekt balans mellan klokt och knäppt. Älskade det senaste avsnittet "Go high" så mycket. 
 
Fritte Fritzon bjuder varje vecka in en expert inom ett visst ämne och förklarar basic. Älskar denna podd just på grund av det, att den är gör komplexa ämnen greppbara. Denna lyssnar jag dock inte på varje vecka utan plockar mer russinen ur kakan och väljer de avsnitt jag tycker är intressanta. Mina bästa är "Om Islamiska staten", "Om amerikansk politik", "Om vin" och "Om konfliktfotografi".
 
Långa samtalsintervjuer med spännande personer. Tycker om Kristoffer Triumf så mycket och lyssnar hängivet på varje gäst.
 
P3 dokumentär har väl nog ingen gått förbi, men även P1 och P2 har guldkorn. Lyssna på Kokainligan och Den fastspända flickan.
 
Emmy Rasper åker hem till kända profiler och pratar psykisk ohälsa. Ett väldigt ärligt program och Emmy gör det så himla bra tycker jag. Rekommenderar avsnitten med Kristian Anttila, Kalle Zackari Wahlström och Therese Lindgren.
 
En podd från Expressen som tidigare gått mig helt förbi tills Alex och Sigge nämde det i sin podd. Lite Värvet-stuk på denna och det gillar en ju. Långa intervjuer med intressanta människor går inte att bli mätt på liksom. Rekommenderar avsnittet med Lotta Lundgren och med just Sigge.
 
Ida och Sofie pratar om psykisk ohälsa i alla dess former och bjuder ofta in olika gäster. Intressant och asrelevant.  
Fredagspodden är så mycket terapi för mig. Blir lugn av att höra Hannah och Amandas röster varje fredag. Den är så accepterande och ba ashärlig, gillar dessutom att den får ett mer och mer feministiskt tonläge.

En rätt så nystartad podd från Elle med Kakan Hermansson! Älskar Kakan! Hon bjuder in en gäst varje vecka som hon pratar hudvård med, eller ja, basen är hudvård men det mynnar ofta ut i samtal kring inre hälsa och om livet i stort. Så så lyssnarvärd. 
 
Vilka är era bästa poddar? Har ni några tips? Vill supergärna expandera min poddbredd ännu mer!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

TACK snälla för tipsen! Uppskattas <3

Svar: Tack själv för att du läser!! Kram <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-08-04 @ 08:09:46
URL: http://sevendays.fi/rebeccajohnnysdotter
Postat av: Sara

Onadagsbubbel med Hannalicious och Dasha, Clara Henry i P3, Pira och Bråding, Den friska Wargen, Bloggbusiness, Mathilda och Andrea, Den fantastiska resan, Ofiltrerat och Creepypodden. Älskar också podcasts haha! ❤️

Svar: Tack för tips! Ska kolla in! <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-08-04 @ 09:58:47
URL: http://nouw.com/sarakarolina
Postat av: Sissi

Åh tack för bra tips. Jag är precis som dig, en riktig poddtorsk. Just nu har jag lite poddtorka så detta kom väldigt lägligt. Rekommenderar Opodden, , Creepypodden, Svenska Mordhistorier och Mordpodden. Haha ja jag gillar mord.
Tack för en härlig blogg! <3

Svar: tack själv för bra tips! <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-08-04 @ 10:33:20
Postat av: Frida

Pillerpodden! Om psykisk ohälsa, två 21-åriga tjejer från Uppsala. Enda podden jag lyssnar på faktiskt, (men nu ska jag börja lyssna på nåra av dina favvisar). Siri och Emma i pillerpodden har verkligen blivit som mina vänner känner jag, förstår helt din känsla!! Tror du skulle gilla den

Svar: Åh tack!! Ska kolla in asap!
ellenspangberg.blogg.se

2016-08-04 @ 18:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();