MINA FEMTON BÄSTA SERIER

Jag är dålig på film. Alltså verkligen usel. Går jag inte på bio så ser jag aldrig på en hel rulle hemma, saknar tålamod och tycker det är ansträngande att lära känna helt nya karaktärer som ändå försvinner efter två timmar. Därför är serier min grej. Konstigt egentligen att jag inte har tålamod att sitta i två timmar och kolla på en film när jag å andra sidan lätt kan beta av åtta timmar framför en serie. Men tror verkligen på detta att en följer med karaktärerna vidare och inte behöver ta in så mycket mer information, utan en flyter bara med längst seriens gång. Och finns det något härligare än att verkligen vara fast i en serie? Tror ej. Här är mina bästa utan inbördes ordning. Tänkte att det passar ypperligt en lördagsmorgon.

☂ Girls - Säsong 6 började för två veckor sedan hoppas ej du missat! Mycket stark start tycker jag. Älskar denna serie så mycket, äkta och operfekt fullt med förvirrade själar. Finns på HBO.
 
☂ Homeland - Min bästa serie of all times har jag kommit på. De tre första säsongerna handlar om Carrie Mathison och Nicholas Brody. Hon CIA-agent och han soldat som varit tillfångatagen av Al-Qaida i åtta år och nu blivit frisläppt. Hon misstänker att han nu återvänt som terrorist. Sedan händer det så så mycket hela tiden så vet knappt vart jag ska börja beskriva. Brutalt spännande hela tiden och tyvärr så otroligt accurate till hur världen ser ut idag. Finns på Netflix och SVTplay släpper nytt avsnitt av säsong 6 varje måndag.
 
☂ Idévärlden - Varje söndag i SVT infaller helgens bästa tv-timme. Ett filosofiprogram där programledaren Eric Schüldt bjuder in gäster och diskuterar olika ämnen. Exempelvis om den högre utbildningen i Sverige befinner sig i fritt fall, huruvida kapitalismen är ohållbar eller inte, om Sverige är strukturellt rasistiskt etc etc. Finns på SVTplay.
 
☂ Modern Family - Världens snällaste roligaste serie bara. En stor familj där en får följa saker som händer. Brutalt rolig. Finns på Netflix.
 
☂ House of Cards - Hade en period förra året där jag var besatt av denna serie. Politiska maktspel, snyggt filmat och meget spännande. Plus att Kevin Spacey har världens bästa röst. Finns på Netflix. 
 
☂ Vänner - min hemmaplan och världens bästa sitcom alla kategorier. Är verkligen uppväxt med Rachel, Monica, Pheobe, Joey, Ross och Chandler. Ser minst två avsnitt om dagen och alltid när jag ska sova. Det är så bra pga behöver inte titta utan vet liksom vart de befinner sig ändå pga sett så många gånger. Finns på Netflix. 
 
 
☂ True Detective - Framförallt säsong 1 tycker jag är helt jäkla brilliant. Det är en otrolig aura över hela serien som är så obehaglig och det är den mest sjuka plot:en. Var helt golvad när jag sett klart. Samspelet mellan Matthew McConaughey och Woody Harrelson är helt sjukt bra. Finns på HBO.
 
☂ The Killing - Deckarserie som utspelar sig i Seattle där två detektiver försöker lösa mordet på Rosie Larsen. Medryckande, sjukt spännande serie där Joel Kinnaman spelar en av huvudrollerna. Finns på Netflix.
 
☂ The Fall - En irländsk krimserie där polisen Stella Gibbons är på jakt efter en kvinnomördare i Belfast. Gillar den här serien pga att den är upplagd på ett lite annorlunda sätt. Ena delen får en följa jakten ur mördarens perspektiv. Så en vet vem han är hela tiden och får ta del av hans liv. Finns på Netflix. 
 
☂ Parks and Recreation - En serie jag börjat kolla på rätt nyligen! Men gillar den verkligen. En får följa Leslie Knope som jobbar som kansliråd på en parkförvaltning i Indiana. Älskar Amy Poehler och den knäppa humorn. Finns på HBO.
 
☂ Bonusfamiljen - Precis börjat se på SVT! Felix och Clara Herngren som står bakom den och den är rolig och tragisk på samma gång. Handlar om en ny familjekonstellation i samband med en skilsmässa. De fyra första avsnitten finns på SVTplay.
 
☂ Bron - Den bästa svenska serien som gjorts utan tvekan. Hans Rosenfeldt som skrivit den är ett fkn geni. Om Saga Norén som är polis i Malmö med Aspergers syndrom. Helt sjukt twistade mord och plot twists. Se se se. Finns på Netflix.
 
☂ Orange Is the New Black - En vecka i juni varje år kopplar jag bort mig från omvärlden i två dagar och betar av en ny säsong av denna briljanta serie. Feministisk, smart, rolig, tragisk. Finns på Netflix. 
 
☂ Chef's Table - En dokumentärserie om olika kockar runt om i världen och deras matlagning. Fotot i den här serien är bland det finaste någonsin. Vill bara hoppa in i tv:n och äta allt. Oftast väldigt speciella människor som äger restaurangerna och de är så otroligt passionerade. Finns på Netflix. 
 
Puh! Blev nästan lite rädd för mig själv när jag insåg hur sjukt mycket serier jag sett? Har ni någon jag absolut måste grotta ner mig i? Hit me with your best tips isåfall så blir jag glad. Puss <3


Kommentarer
Postat av: Vida

Känner verkligen igen mig! Har så svårt för att hålla fokus under en hel film, men kan utan problem spendera en hel helg på att se säsong efter säsong av en serie.

Tips på fler serier:
Broad city
Samtidigt i Hofors
Please like me
Jane the Virgin
Gilmore Girls
Downton Abbey
Rita
Grace and Frankie
Haters back off
Narcos

Svar: Tack för alla fina tips!! Ska kolla in <3
ellenspangberg.blogg.se

2017-02-25 @ 09:49:56
Postat av: Yours truly Frida

Ellen!! The Affair!!!!!! Se!!!! På Netflix!!! <3

Svar: Ska se!!! Tack för tipset honey <3
ellenspangberg.blogg.se

2017-02-25 @ 12:02:11
URL: http://fridabloggis.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Åhhh Parks & Rec! Ser om det varje år och är nog dags igen nu <3 Och finns nog ingen annan serie som är mer gifs-kompatibel pga så mycket one-liners haha? Men du måste se Black Mirror på Netflix!!!! Kan vara sjukaste serien jag sett. Är fristående (sorry) avsnitt med olika grader av tydliga budskap och med galet mycket twists. Efter vissa avsnitt har jag suttit gapandes i flera minuter.

Svar: Håller med så mkt!!! Jaa min mamma tipsade också mig om det! Måste se. Tack för tipset fina du <3
ellenspangberg.blogg.se

2017-02-26 @ 00:24:37
URL: http://sisterdisco.blogg.se
Postat av: Sofia

Håller med, du MÅSTE se The Affair!!!!! Så freakin spännande, fantastisk, dramatisk, romantisk, kittlande, wow.

Svar: Lovar ska börja!!!!
ellenspangberg.blogg.se

2017-02-26 @ 22:34:44
Postat av: Rebecca

åååh så bra serier! Måste se House of Cards! Du måste se The Affair, helt jävla sjukt bra.

Svar: Måste verkligen ta tag i att se The Affair nu när så många tipsat! Då måste det ju vara bra tänker jag!
ellenspangberg.blogg.se

2017-02-26 @ 22:41:59
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se
Postat av: Elin

Haha, är precis likadan.. Är alldeles för rastlös för att se en film. Som du säger; det känns för kort för att sätta sig in och få en relation med karaktärerna. Och sen samtidigt för långt för att orka hålla sig koncentrerad haha.

Svar: haha men ellerhur det måste ju vara något sånt!
ellenspangberg.blogg.se

2017-03-01 @ 11:27:06
URL: http://elinohre.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();