Q/A PART TWO

Hur länge har du kvar på din utbildning & vad har du för planer när den är klar?
     Svar: Jag har lite mindre än 1,5 år kvar, så tar examen i januari 2018. Ughhh fråga mig inte får ångest lol. Men jag vill inte stressa mig in i något bara för att. Jag är 22 och med största sannolikhet inte färdigpluggad ännu, så det lutar åt att jag pluggar vidare eller tar ett jobbår eller två emellan! 
 
 Tycker dina vegetariska recept är supergoda, gärna fler tips!! Är du/skulle du kunna tänka dig bli vegetarian?
     Svar: Vad kul! Fler recept utlovas! Jag har i omgångar varit vegetarian, men nu äter jag kött då och då. Jag och Simon äter nästan alltid vegetariskt hemma för att dra vårt strå till miljöstacken. När vi väl äter kött så brukar jag lägga några extra kronor på att köpa ekologiskt och närodlat och framförallt tänka på att det inte blir något matsvinn. Jag trivs såsom jag har det just nu, att äta vegetariskt till 80-90% och äta kött då och då. En dag kanske jag skippar de sista 10 procenten kött också.

 
Framförallt: Film/serie/dokumentär-tips? 
Samt boktips?
     Svar: Jag är ju ingen filmperson riktigt och men serier har jag en del tips, kan knåpa ihop ett inlägg med mina samlade favoriter om det skulle uppskattas? Samma sak med boktips!
 

Hur ofta hänger du på kafé magasinet? (obs inget negativt, det är bästa stället)
    
 Svar: Hahaha <3 Minst en gång i veckan, ofta fler gånger. Tycker om att hänga där och plugga på förmiddagar när det är rätt lugnt, så spenderat många timmar där.

 
Vad skulle du aldrig ha på dig?
     Svar: Jag har svårt för fransar, typ skor med fransar på eller grötiga accessoarer överlag. Är inte så bohemisk i min stil helt enkelt. 

Vad är något som du använde ofta förut som du aldrig skulle ha på dig nu?
     Svar: Haha åh ja så mycket! På högstadiet skulle jag anamma någon slags "cool basketstil" och gick runt med säckiga mjukisbyxor, hoodies med WESC-tryck, stadiumtofflor och stora hörlurar? Lyssnade inte ens på musik via dem utan det var bara för att fullborda outfiten typ? Spännande. 
 
Vad handlade ditt gymnasiearbete om?
     Svar: "Ungdomsarbetslöshetens orsaker och konsekvenser - en undersökning om vad som hämmar unga vuxna ut i arbetslivet" hette det om jag minns rätt. Om ungdomsarbetslöshet alltså. Jämförde Sveriges statistik med de länder i Europa med högst arbetslöshet och drog slutsatser på något vänster.
 
Hej! Hur brukar du klä dig när du isar klädpanik? Ps. Din blogg är så himla bra <3
     Svar: Hej och tack gullo! Eftersom jag byggt upp min garderob efter basplagg så får jag rätt sällan klädpanik, så jag brukar klä mig i svarta kostymbyxor och en vit skjorta eller polotröja. Att bygga upp en bra basgarderob är verkligen mitt bästa tips för att slippa klädpaniken. Det tar tid om en som jag inte har råd att byta ut allt hux flux såklart. Men succesivt går det att bygga på och byta ut. Sälj plagg du inte använt på mer än tre månader och köp nytt för de pengar du får in av att sälja av. Jag brukar tänka att jag vill ha en uppsättning av allt jag använder mest - en svart, en vit och en grå tisha, ett par bra jeans, ett par raka byxor, ett par vida, en svart, en vit och en grå stickad tröja osv osv. 
 
Vad är dina bästa tips på hur man pluggar till en tenta eller liknande?
     Svar: Skriv ner vad du ska plugga och när! Jag brukar alltid skriva ner små delmål i en komplett tenta. Alltså typ "4/10 ska jag vara klar med och kunna den här delen". Då pluggar jag bara på det innan jag går vidare med nästa delmål. Det gör att jag lättare kan organisera upp mitt plugg och inte får panik över att allt känns rörigt och inte veta i vilken ände jag ska börja. Helheten kommer mer naturligt då och inte som ett slag i ansiktet. Sedan lägg ifrån dig telefonen! Jag sätter på flygplansläge och lägger den under min madrass när jag pluggar hemma, haha. Det tar oerhört mycket onödig tid utan att en tänker på det. Och hitta en plats där du trivs och vet att du får saker gjort. Jag är som mest effektiv på caféer på förmiddagarna till exempel och då styr jag plugget efter det.
 
 
Finns det något klädesplagg som du tycker är jättesnyggt men inte vågar använda? 
    Svar: Njae det tror jag inte! Nojjar aldrig över vad folk ska tycka angående hur jag klär mig, är trygg i min stil. Är något snyggt så använder jag det såklart!
 
Hur får man ett ingstagramfeed on fleek??? Inte bara hur man redigerar utan hur alla bilder ska passa ihop. Mitt flöde passar inte alls ihop, rörigt och inte alls on fleek. Ska man varva med närbilder vs långt bort, alltid ha vita detaljer, inte så mycket saker i bild. Eller hur gör man för att allt ska passa ihop och vara on fleek och cleant? Kram
    Svar: Jag brukar tänka på ljussättningen rätt mycket, att inte ha två mörka bilder bredvid varandra utan försöka se till att det blir ljust. Det är lättare att få ett snyggt feed (enligt mig) om en bara lägger ut ljusa bilder, men det är ju också väldigt snyggt med mörkare bilder och gillar kombinationen. Mitt feed består utav en liten mix av miljöbilder, inredningsbilder, mat och selfies typ hehe. Så mina bästa tips är nog att försöka hitta en skön balans i ljussättningen och varva olika typer av bilder. Sedan är ju allt en smaksak såklart.
 
  
Hej! Jag tänkte höra hur du tycker att det är att plugga i Göteborg? Och om du har något tips på någon utbildning som du tycker verkar kul?
    Svar: Jag är rätt ambivalent kring detta. Å ena sidan tycker jag att det är superkul, eftersom utbildningen är bra och jag har härliga peeps i min klass jag hänger med. Men hade jag gjort om gjort rätt hade jag nog valt en studentstad, är så avis på allas nollningar och att det verkar vara grejer på gång hela tiden. Jag är rätt dålig på att kolla runt på utbildningar eftersom jag inte har några planer på att hoppa på någon liksom. Men stalka GU:s kurskatalog vetja!
 
Är du bra på html koder till blogg.se? 
Har problem då jag inte kan ändra tysnitt utan det funkar bara med times new roman och Courier new, hade helst valt något annat haha! 
kramis kramis
    Svar: Det låter som att din CSS inte är korrekt kopplad till ditt HTML-dokument. Det gör du med den här: <link rel="stylesheet" href="{{ blog.blog_path }}style.css" />
<link rel="stylesheet" länken i startsidefliken i HTML i den section som heter "head". När du lagt till länken korrekt så går du in i din stilmall och letar upp section som heter */post body text*/ och ändrar till den font du vill ha. Hoppas det funkar! Kram.
 
Hej! Jag har nyss fått upp ögonen för MKV och tycker att den utbildningen verkar superintressant. Dock får jag höra av allt och alla att det inte finns några jobb efter examen. Hur tänker du kring detta? Kram
    Svar: Det äär superintressant och jag trivs jättebra med mitt val av utbildning. Och det är klart jag tänkt mycket på det faktum att arbetsmarknaden för kommunikatörer inte direkt lider av någon brist på arbetskraft. Men samtidigt så får ju inte det hindra en för att göra det en vill tänker jag. Visst att det inte kommer att läggas något jobb i handen på mig när jag tagit min examen, men då får jag istället vara som en blodigel och visa framkant. Det är ett otroligt brett yrke och en kan jobba både på byrå men också inom i princip alla organisationer som har en marknads- eller kommunikationsavdelning. Det finns hur många ställen som helst att arbeta på ändå! Det löser sig. Jag tycker inte att du ska tänka på det utan följa magkänslan och göra det du vill. Kram!
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Du har inte funderat på att videoblogga någon dag?
Hade varit fint.

Kram

Svar: Kanske deet, har såå jobbigt att höra min egna röst bara haha :(
ellenspangberg.blogg.se

2016-10-03 @ 09:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();