HAVRE- OCH DINKELFRALLOR MED KESO OCH MANDEL


Jag har varit i bakarfarten igen. Äääälskar att jag hinner med att lägga tid på det mest harmoniska jag vet nu när jag är ledig. Att baka är verkligen terapeutiskt för mig. Få saker får mig så lugn som att knåda en deg samtidigt som jag lyssnar på ett sommarprat eller ett gammalt avsnitt Värvet. Och vad är godare än nybakt bröd till frukosten? Ca inget tror jag. 
 
Till 16 lagom stora frallor behövs:

✏ 50 gram jäst
✏ 4 dl fingervarmt vatten
✏ 250 gram Keso
✏ 3 msk smör- och rapsolja
✏ 2 tsk salt
✏ 1 msk agavesirap eller annan valfri sötning
✏ En stor näve grovhackade mandlar 
✏ 4 dl havremjöl
✏ 8 dl dinkelmjöl fullkorn
✏ Pumpakärnor att toppa med
 
Smula jästen i en bunke och häll i det fingervarma vattnet. Rör sedan i keso, agave, smör- och rapsolja och salt. Arbeta sedan in mjölet med bakmaskin eller förhand tills det blivit en smidig smet och tillsätt de hackade mandlarna (om degen känns för klibbig så tillsätt mer mjöl, en får gå lite på känsla). Lägg en bakduk över och låt degen jäsa i ca 45 minuter. Baka ut degen och forma till frallor innan du låter dem jäsa på plåten i 30 minuter till. Toppa med frön och in i ugnen i ca 10-12 minuter på 225 grader. 
 
De blir så himla goda, saftiga och mättande av keson i. Perf till frukost verkligen. 


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag provade att baka dessa frallor idag. Kan säga att dem gick åt som rinnande vatten här i familjen. Alla tyckte dem var jätte goda, så tack för receptet. <3
Hoppas att din dag har varit bra <3

Svar: Men ååh vad roligt att de uppskattades! Kram och detsamma <3
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-10 @ 20:27:23
URL: http://youarestrong.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();