FRUKOSTMUFFINS MED ÄPPLE OCH KANEL



Jag är inne i någon slags baking-mania just nu. Tycker det är så rofyllt att lyssna på dagens sommarprat och leka fram goda grejer. För några år sedan hade jag en dille på frukost/mellanmålsmuffins och blev sjukt sugen på att baka det igen, så bra grej ju. Efter så mycket bakning under min livstid börjar jag dessutom bli rätt haj på att mejsla fram egna recept. Dessa med äpple och kanel blev en fullträff. De är helt sockerfria, eftersom äpplet tillsätter mycket sötma, men om en skulle vilja tror jag det är supergott med någon matsked honung i också. 


Frukostmuffins med äpple och kanel, 12 stycken:
✎ 3 dl havregryn
✎ 2 dl havremjöl
✎ 2 dl fullkornsdinkelmjöl
✎ 2 tsk bakpulver
✎ 1 tsk salt
✎ Massvis med kanel
✎ 250 gram kvarg
✎ 1 dl valfri mjölk (jag tog mandelmjölk)
✎ 2 ägg
✎ 1 hackat äpple

Sätt ugnen på 200 grader och blanda sedan ihop alla torra ingredienser. Tillsätt kvarg, ägg, mjölk, och äpplet som du hackat i småbitar. Fördela smeten jämnt i muffinsformar, pudra över lite mer kanel och skjutsa sedan in i ugnen i ca 15-20 minuter. Boom! Så jäkla gött att äta till både frukost och mellanmål. De smakar absolut godast varma så ett tips är att micra några sekunder innan de äts upp dagarna efter. 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ååh ska definitivt baka dessa!! Undrar bara ungefär hur mycket "massvis med kanel" är? Älskar för övrigt din blogg, väldigt fin och inspirerande :))

Svar: Åh vad kul att du gillar och tack för att du läser <3. Hmm alltså svårt att säga, någon matsked kanske? Jag öste liksom bara på :)
ellenspangberg.blogg.se

2016-07-27 @ 12:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();