OM PRESTATIONSÅNGEST

Duktig-flicka-komplex och prestationsångest är något jag, och tyvärr väldigt många fler, har tampats med så länge jag kan minnas. För mig började det redan i lågstadiet – jag ville alltid vara den som läst flest kapitel i boken och den som knåpat fram de finaste skrivstilsbokstäverna. Men då var det mest för att jag tyckte det var roligt, jag älskade att lära mig saker och förstod att jag hade väldigt lätt för mig inom de flesta ämnena i grundskolan.

 

Den jobbiga prestationsångesten kom när jag blev äldre, först och främst på högstadiet. När jag insåg att jag inte var bäst i alla ämnen. Det är det som är den allra smutsigaste och fula delen av duktig-flicka-komplex – att så fort en har svårt för något så kommer en på att ”nej gud jag tycker detta är så jävla tråkigt jag kommer aldrig lära mig det här jag kommer ändå vara sämst pallar inte att ens kämpa för det här”. Så var det för mig och matte. Egentligen en väldigt paradoxal företeelse, eftersom jag alltid ville vara bäst på allt. Men jag har alltid haft den totalt idiotiska egenskapen att jag ger upp att ens försöka om jag inte är bäst på det direkt.

 

  

Det är då en börjar kompensera istället. "Okej jag kanske inte är så bra på just det här, men då ska jag ha A i allt annat istället så märks knappt det där E:et i matten svenskan engelskan", eller vad det nu kan vara. Det är den fundamentala anledningen till varför just min prestationsångest existerar. För den ter sig ju olika för olika individer, även fast jag tror att denna orsak är väldigt vanlig. Och det är så farligt med duktig-flicka-komplex för att det inte syns och oftast anses som något bra. En får beröm och uppskattning och den bekräftelsen blir som en drog. Det är bra med högsta betyg i allt. Det är bra att träna fem dagar i veckan. Det är bra att träffa kompisar varje helg. Det är bra att plugga all den tid som blir över. Psyket prioriteras bort och ingen märker det, inte ens en själv.

 

 

Men det är så jävla viktigt att förstå att en inte är en superwoman. Att acceptera det. Ingen är det. En mår inte bra av att ha högsta betyg i allt, träna fem dagar i veckan, träffa kompisar fast en egentligen hellre hade velat sitta hemma och titta på serier just den kvällen, att aldrig kunna släppa sina studier. Förr eller senare kommer det att slinta. En måste lära sig att lyssna på sig själv och sin kropp. För vad händer om du helt plötsligt sitter där med en omtenta fast det inte fanns på kartan att det skulle hända just dig? Antagligen så rasar självförtroendet till botten och omtentan kommer bli jobbigare än att cykla upp för världens längsta uppförsbacke. Även fast en i vanliga fall skulle fixa den hur enkelt som helst så förstör ens hjärna hela processen. Det handlar om att våga släppa kontrollen och inse att en inte kan vara bäst på allt. Och det är okej.

 

Jag önskar verkligen att jag hade bra råd att komma med när det kommer till att tackla prestationsångest. Men det är något jag fortfarande kämpar med varje dag själv och vet att jag måste komma ifrån. Jag har kommit en bit på vägen med hjälp av en peppande mamma som får mig att komma ner på jorden. Som alltid säger att jag inte får gå ner mig om det inte går bra. Att det bara är mänskligt.

 

Och det är egentligen det bästa rådet jag kan ge, att sätta saker och ting i perspektiv. Det behöver inte vara svårare än att ställa frågor till sig själv: ”Vad gör det egentligen för skillnad i det långa loppet om jag får G istället för VG på denna tenta?” ”Vad spelar det för roll om jag är hemma ikväll istället och gör vad jag är sugen på?” ”Vad gör det om 100 år om jag går ut och dansar istället för att sitta inne och pluggar bara ikväll?” Svaret kommer sannolikt vara ingenting. Det är antagligen mer hälsosamt än någonting annat och vinner i det långa loppet.

 

Har ni några tips på hur en hanterar prestationsångest och duktig-flicka-komplex?



Kommentarer
Postat av: Clara

Först och främst: vilket insiktsfullt, peppigt och bra inlägg!

Jag har nyligen börjat att förstå ordet acceptans och vad det innebär. Att det är okej att känna att det är jobbigt; att det är ok att allt inte går som en har tänkt sig hela tiden. Det har fått mig att släppa mycket på min kontroll och sätta saker och ting i ett perspektiv.

Det finns en liknelse i en bok som jag har hemma, som jag tycker illustrerar och målar upp innebörden av acceptans väldigt fint (men kanske något flummigt). Ska försöka dra det lite kortfattat här:

Föreställ dig att du har en ryggsäck som väger omkring 3-5 kg totalt. När du gjort det, föreställ dig därefter att föremålen i ryggsäcken är de obehagliga tankarna och känslorna som du inte vill ha; till exempel "jag är ful" "jag är dålig" "jag kommer aldrig få leva det liv som jag vill för jag kommer aldrig vara tillräckligt bra", och så vidare. Det är vad som finns i ryggsäcken och saker som dyker upp i livet då och då.

Uppgiften är sedan att bära ryggsäcken och hålla den rakt ut från kroppen, så långt bort från dig som möjligt och hålla den så i femton sek. Det blir bara jobbigare och jobbigare. Och du måste lägga all din fokus på att hålla den så långt bort från dig som möjligt, hela tiden. Det finns inte utrymme för något annat i livet och du får svårt att röra dig åt någon riktning.

MEN istället för att hålla ryggsäcken en armlängd från kroppen kan du välja att sätta på dig ryggsäcken med allt det obehagliga - och på så sätt blir den mycket lättar att bära. Du accepterar att allt finns där och det är troligtvis asjobbigt ibland. Men när du har väskan på ryggen kan du åtminstone fokusera på annat och välja att gå i en riktning som gör dig gladare.

Oj. Det blev inte så kort. Mest långt och flummigt, kanske. Men jag hoppas att någon själ kanske begriper sig på vad jag försöker få fram? <3 Hur som haver. Vi är bra, precis som vi är: det är viktigt att påminna sig själv om det ibland! Kram

2016-01-13 @ 14:45:54
Postat av: Amanda

Jag har nog sällan relaterat mer till något som skrivits på en blogg. Jag har exakt samma problem, till punkt och pricka. Jag vill skriva en fantastiskt bok, ha en strålande blogg och vara omtyckt av precis alla. Ångesten kommer när en inte uppnår allt detta. När en inte kan längre. Det tar stopp och man blir helt förlamad. Vill också ha tips och trix för hur man kan hantera detta men är helt handfallen.
Kanske borde jag gå till en psykolog, men det har jag vägrat för att jag "inte vill vara svag" vilket paradoxalt nog är ytterligare en anledning till att jag borde gå.
Har som sagt inga tips, men det kan vara skönt att veta att man sitter i samma båt på detta stormande jävla hav.

2016-01-13 @ 14:51:07
URL: http://amandaragna.se
Postat av: Victoria

Har varit precis sån fram till slutet av högstadiet. Jag slog liksom bakut, för tillslut förväntade sig alla jag jobbade med i grupp i skolan att jag skulle göra allt, för att jag var så duktig. Så då slutade jag göra saker. Sa nej. Och sen höll det i sig, så nu har jag istället blivit rätt slackig, orkar inte kämpa för högre betyg utan nöjer mig med att få godkänt. Vilket är rätt tråkigt egentligen, men så himla skönt. Att jag lyckats släppa prestationspressen.
Detta var väl iofs ingen lösning på det hela, men ibland händer det bara helt plötsligt.

2016-01-13 @ 14:56:29
Postat av: Sandra Leone

Modigt att du vågar lyfta detta och jag känner igen mig massor, tyvärr. För mig handlade det mer om att min gymnasieklass trodde att jag var den som kunde få A i alla ämnen och jag blev alldeles knäpp när jag inte kunde få det. Sedan började jag Tekniskt basår och då mötte jag betygshets och prestationsångest som jag aldrig varit med om förr. Nu pluggar jag Teknisk Design och har världens finaste klass men jag kämpar så otroligt mycket för att inte stressa sönder mig och få panik bara för att jag inte gjort varenda mattetal för veckan.
Kämpa på fina du! <3

2016-01-13 @ 17:21:54
URL: http://lingers.blogg.se/
Postat av: Klara

Heja, vilket bra och viktigt inlägg! Jag, och garanterat många andra, kan verkligen relatera till det du skrivit. Tycker det här med självkritik är enormt konstigt, för det är ju inte så att man ser ned på en vän som inte fick sitt drömbetyg. Vem man är som person handlar ju om så mycket mer än bokstäver på ett himla papper! Varför är det lättare att säga till andra än sig själv egentligen?

Tack för en bra blogg!

2016-01-13 @ 18:52:38
URL: http://klaraamandas.blogg.se
Postat av: Frida

Känner igen mig till 100 procent. Prestationsbaserad självkänsla suger verkligen, jag känner mig sämst i världen när jag inte är bäst på saker och ting. Mennnn jag försöker se på mig själv utifrån, att vafan här är en jävligt bra människa som är precis likadan om hon klarar tentan eller inte, om hon får jobbet eller inte. Jag är ju ändå samma person. Hatar att det ska behöva vara såhär för så många. Det är svårt att lära sig misslyckas när man alltid förknippats med att vara den som alltid lyckas bäst, men om vi failar en tenta kan vi tänka att vi lyckats istället eftersom man lär sig lite mer för varje gång att det inte gör ett jävla piss. Och du är grym Ellen, vare sig du bloggar en gång i månaden eller varje dag, eller om du klarar nästa tenta eller inte!

2016-01-13 @ 19:20:50
URL: http://fridaogger.blogg.se
Postat av: Emma

Du är så klok, och du skriver fantastiskt bra. Jag skrev faktiskt, komiskt nog, ett liknande inlägg nyss. Vi har båda samma "duktiga flicka"-syndrom, verkar det som, att alltid prestera på topp.

Ta hand om dig!! Kramar <3 PS. Du e fantastisk

2016-01-13 @ 21:05:23
URL: http://emmaohlssson.blogg.se/mobile/
Postat av: Hanna

Jag känner igen mig i precis allting som du skriver och jag mår så sjukt mycket bättre nu efter jag har läst ditt inlägg!
För några dagar sen fick jag reda på att jag fick omtenta i farma, och omtentan kommer ligga mellan två tentor som jag redan har i januari så just nu sitter jag och pluggar inför en annan tenta. Och precis som du skriver med omtentor, jag hade säkert klarat den i vanliga fall men just nu när den kom och min prestationsångest redan ligger på maxnivå så känns det som att jag inte kommer klara någon av de tre tentor som jag har i januari. Som att jag är sämst på grund av ett litet misslycakande.. Men dutt inlägg fick mig att vakna upp! jag är inte sämst, jag hade en svacka som gjorde att jag inte klarade den tentan men det säger ingenting om hur bra eller dålig jag är! Jag är fortfarande lika bra som jag bara kan vara! Tack!

ps. Är det ok om jag gör ett inlägg på min blogg om min stress och länkar till det här inlägget?

2016-01-15 @ 10:39:13
URL: http://lyckligtviis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();