om att ta hand om sig själv

Det har gnagt och skavt i mig länge om att skriva kring detta. Dels för att det har börjat likna någon slags urmjölkad och däst trend, men också för att det är något jag allt för sällan vågar ta i utan hellre skakar av och förtränger. Att ta hand om sig själv såväl fysiskt som psykiskt är en helvetes balansgång med de skeva, paradoxala normer samhället trycker på en. Att hitta en hälsosam balans är någonting som jag tyckt varit, och fortfarande tycker är, svårt och jag tror inte att jag är ensam om det. I ett par års tid har jag kämpat mot en sund relation till mat, träning och det som ebbar ut i en vidrig kroppsfixering och sned självbild. För ett och ett halvt år sedan skulle jag fått tvättäkta ångest av att ha ätit den där extra brödskivan, en potatis mer än vad jag intalat mig själv att jag borde ha gjort eller bara sprang trettio minuter på löpbandet istället för fyrtio. Det var ren och skär ortorexi och det har jag inte riktigt förstått förrän nu.

 

 

Helt ärligt vet jag inte vad det var som fick mig att stanna upp och inse att jag tärde på min kropp snarare än att göra den starkare. Kanske var det att jag kommit in i en gladare, tryggare period i livet, kanske att jag inte orkade längre eller kanske för att det faktiskt är jävligt gott med pizza. Jag vet inte. Men jag kom till insikt med att jag inte tog hand om mig själv. Att det inte skulle hålla i längden. Och det har gjort mig till en gladare, mer stabil människa.

 

Att ta hand om sig själv borde vara det mest centrala i allas liv, för klyschigt nog är det ju faktiskt det enda man har. Det är inte värt att låta bli att följa med sina vänner för en fika en tisdag för att det just är fika. Sätt det i en större kontext, vad sjutton gör det om hundra år. Att ta hand om sig själv är för mig inte att äta sunt och träna sex dagar i veckan. Att ta hand om sig själv är för mig snarare att ta en extra kaka och skita i det där jävla träningspasset.



Kommentarer
Postat av: Clara

Ah vad fint och klokt. Tusen peppkramar till dig. Ätstörningar suger. <3

Svar: Puss<3
ellenspangberg.blogg.se

2015-05-24 @ 18:06:44
URL: http://clarastlfors.blogg.se
Postat av: Ida

Åh jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har själv varit sjuk i ortorexi och det tog ungefär två år innan jag insåg att jag faktiskt var sjukt, och att man aldrig riktigt blir frisk. Det är en ständig kamp och vissa dagar vill man bara dra täcket över huvudet. Det finns så mycket minnen runt en sjukdomstid.
Kommentarer som "Men ta en kaka" på jobbet kan få hela dagen att falla.
"Men herregud det är ju bara en kaka". Men för mig handlar det inte bara om en kaka. Det handlar om ångest, gråt och tokträning.

Men glöm aldrig att det inte är dig det är fel på, det är allt annat runt omkring. Ätstörningar är en av de värsta sjukdomar som finns, klandra aldrig dig själv.

Puss på dig!

Svar: Puss och tack för att du läser!<3
ellenspangberg.blogg.se

2015-05-24 @ 18:40:31
URL: http://livskramp.blogspot.com/
Postat av: karoline

dette er det beste jeg har lest på lenge og jeg trengte det så himla masse. tusen takk fineste <3

Svar: tack och kram <3
ellenspangberg.blogg.se

2015-05-24 @ 18:46:13
URL: http://karoline.akairu.com
Postat av: emma

<3!

Svar: kram<3
ellenspangberg.blogg.se

2015-05-24 @ 21:16:33
URL: http://emmasveamatilda.blogg.se
Postat av: Julia

Och ändå publicerar du bilder på dig själv i sport-bh på insta och skriver om träning? Har själv haft ortoxi och det är verkligen bland det värsta någonsin och hemskt svårt att ta sig ur, tänker bara att om du själv varit i det förstår du hur lätt det är att triggas av sånt. Tycker du verkar som en snäll människa men att då publicera saker i den kategorin känns så motsägelsefullt. Där bidrar du själv till hetsen.

Svar: när har jag publicerat en bild på mig själv i sport-bh på instagram? minns att jag lagt ut en bild på bloggen _en_ gång. aldrig på instagram. träning är en stor del av min vardag än idag, men istället så gör jag det för att jag tycker det är kul och för att jag mår bra av det, inte för att jag får ångest av att utesluta det. jag bloggar primärt om min vardag och träning är en stor del av den och det tänker jag inte ursäkta mig för. ber om ursäkt för om du tycker jag agerar med dubbelmoralens ansikte, men jag har absolut inte känt att jag triggat överhuvudtaget. det är bara att låta bli att klicka dig in här om du så vill!
ellenspangberg.blogg.se

2015-05-24 @ 21:40:48
Postat av: Robex Lundgren

fint

2015-05-25 @ 08:59:03
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jätte bra text, viktig! Tack för det!

2015-05-25 @ 16:09:50
URL: http://johannasstyling.wordpress.com/
Postat av: Johanna

Det är så sant det du skriver.
Samtidigt är det svårt med dagens jäkla skeva idel som vi matas med dygnet runt i samhället!

Det kräver mod att våga stanna upp och inse att man inte vill vara en del av de idealen, att man får ta hand om sig på det sätt som passar en själv bäst och vara nöjd med det och den man är och det man behöver.

2015-05-25 @ 19:29:39
URL: http://bondmoranpaudden.blogg.se
Postat av: ISA

det här är SÅ bra skrivet och all credd till dig som tog dig ur det själv, verkligen strongt! <3

2015-05-25 @ 23:46:25
URL: http://isabyl.devote.se
Postat av: ISA

det här är SÅ bra skrivet och all credd till dig som tog dig ur det själv, verkligen strongt! <3

2015-05-25 @ 23:46:26
URL: http://isabyl.devote.se
Postat av: Ika

Fin och klok text.

Här i Texas är det lätt att få dåligt samvete, det är definitivt svårare att vara nyttig med all snabbmat och drive-through ställen.

2015-05-26 @ 03:04:09
URL: http://ikalundin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();