mina guldkorn i göteborg

Fick frågan om jag inte kunde göra ett inlägg med mina favoritställen i Göteborg, och såklart kan jag det! Här kommer mina guldkorn i mat- och fikaväg.
 
Kafé Magasinet på Tredje Långgatan. Det är en gammal lagerlokal som gjorts om till ett fik/hängställe. Extremt fin miljö och hyfsat okej pris på vin, mat och kaffe. (Sista bilden är brutalt stulen från Frida) 
 
 Beijing8 på Magasinsgatan har världens godaste dumplings. Enough said. De vegetariska är göttiga och om du är köttätare så är de med anka/ingefära godast tycker jag. Billigt dessutom!
 

DaMatteo - garanterat det ställe där jag lagt mest pengar på kaffe. Älskar deras cappe med havremjölk. Lite väl dyrt tycker jag men det är bra mat och himmelskt kaffe. Finns på Magasinsgatan, Sprängkullsgatan, Victoriapassagen och på Vallgatan.
 
Café Kringlan - ligger mitt i Haga och är väldigt gammeldags inrett. De har en helt sjuk frukostbuffé. Så himla mysigt att de har ett helt överflödigt fikautbud framför kassan.
 
Konditori Brogyllen - ett supermysigt kondis som ligger på Västra Hamngatan. De har allt fika i hela världen känns det som och deras croissanter är på riktigt de godaste jag ätit. 
 
Tranquilo - restaurang/bar i sydamerikanskt tema. Aaaaasgod tapas och rolig miljö där allt går i rosa och turkost. Plus för goda amaretto sours. Ligger vid Kungsportsplatsen.
 
Saluhallen - mitt bästa lunchställe. Här finns allt - mina bästa är Break där en kan plocka ihop sin egna sallad och På Kanelen där de har fabulös raw food och juice. Ligger också vid Kungsportsplatsen.
 
Hela andra långgatan - perfekt för oss studenter som är sugna på att häva tjugokronorsöl ibland. Hela andra lång är proppfylld av barer och det mesta är billigt och trevligt. Mycket studenter och härligt folk. Här är vi på Street Life och dricker gin&tonic. 
 
Juicekällan - ett pyttelitet ställe på Kyrkogatan som har megagoda juicer och smoothies. 
 
Le Petit - ligger också i Haga, supermysigt och bra priser.
 
Och ett litet -wildcard- om någon skulle ha vägarna förbi Lunden (där jag bor) - Carolas fika. Världens bästa pluggställe, alltid lite folk (fattar inte riktigt hur de går runt liksom) och jättegoda raw-food-bollar.


Kommentarer
Postat av: Sofi

Kan verkligen hålla med om alla Göteborgs-tips! Och blir lite nyfiken på Carolas fika, där har jag inte varit. Kanske är värt ett besök om man har vägarna förbi någon gång :)

2015-05-08 @ 18:48:25
URL: http://martalinnsofi.blogg.se/
Postat av: Felicias mode

Dedär kanelbullarna ser så goda ut!! :)

2015-05-09 @ 12:56:19
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();