recept: grovt bröd utan jäst

Okej denna dagen får verkligen gå i födans tecken, men så blir det ibland! Min svaghet i livet är verkligen bröd, finns ingenting jag älskar mer och skulle verkligen kunna leva på mackor med smör och ost. Jag har däremot märkt att min mage inte mår särskilt bra av för mycket vitt mjöl och konserveringsmedel, därför brukar jag baka detta bröd gjort på fiberhavregryn, grovt rågmjöl och naturell yoghurt. Ett mycket bättre alternativ för min lilla mage och dessutom är det så sjukt gott och enkelt. Eftersom det är yoghurtbaserat använder jag bikarbonat istället för jäst, vilket gör att det blir extremt enkelt att bara slänga ihop och skjutsa in i ugnen.
 
För ett bröd behövs:
4 dl rågmjöl 
3 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 rivet äpple
2 msk agavesirap (honung funkar bra också)
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt
Grovt hackade hasselnötter
Hackade aprikoser

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, riv äpplet och lägg i bunken. Blanda sedan i agavesirapen och yoghurten och blanda i nötterna och aprikoserna allra sist. Kleta ned allt i en brödform (degen ska vara ganska klibbig) och ställ in i ugnen i ca 40 minuter. Sedan är det klart! Så himla enkelt och gott bröd som blir klart på mindre än en timme.


Kommentarer
Postat av: Ljuva mamman

Å vad gott, måste jag testa!

2015-07-23 @ 20:08:54
URL: http://ljuvavardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
})();